Samarbetssamtal - ansökan
Den här tjänsten kräver inloggningEnhet Familjerätt kan erbjuda samarbetssamtal där föräldrar tillsammans med samtalsledare, försöker komma överens i vårdnads, boende- och umgängesfrågor. Förutsättningar för samtalen är att båda föräldrarna vill medverka och att gemensamma barn är folkbokförda i Sollefteå kommun.
I samarbetssamtalen är det barnets bästa och barnets behov som är i fokus. För barnet har det stor betydelse om föräldrarna gemensamt kan komma fram till lösningar runt barnet istället för att frågorna ska avgöras i domstol. Hänsyn ska tas till barnets synpunkter och utveckling utifrån barnets ålder och mognad.
Samtalsledarna arbetar under sekretess och det sker ingen registrering av de som deltar i samtal. Samarbetssamtalen är kostnadsfria.
Ni kan använda vår E-tjänst för att ansöka om samarbetssamtal. Ansökan måste undertecknas med e-legitimation av båda föräldrarna.
Ni kan också ansöka om samarbetssamtal genom att skriva ut och fylla i en blankett för samarbetssamtal som ni skickar till Enhet Familjerätt eller kontakta oss för att få ansökningsblankett hemskickad.
När vi fått er ansökan kommer en familjerättssekreterare höra av sig med erbjudande om tid för samtal.
Den förälder som startar ansökan signerar, därefter skickas ett mejl till medsökande förälder att signera. När båda föräldrarna har signerat skickas ansökan till Enhet Familjerätt.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- Det finns lagar eller regler som gör att den personuppgiftsansvariga måste behandla vissa personuppgifter i sin verksamhet
- Den personuppgiftsansvariga måste behandla personuppgifter för att utföra sina myndighetsuppgifter eller för att utföra en uppgift av allmänt intresse
Lagringstid
- 2 år
Läs mer om behandling av personuppgifter under GDPR i menyn ovan.
Övriga upplysningar
Ärendet som inte signerats av andra parten gallras från plattformen efter 30 dagar. Ny ansökan kan göras om behov kvarstår.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Datainspektionen. Besök Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) hemsida för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Kommunstyrelsen
kommun@solleftea.se